صفحه اصلی

در حال بارگیری...

فضایل و اعمال عرفه

به نقل از کتاب اقبال‌الاعمال سیدبن‌طاووس رحمه‌الله

عرفه یکی از روزهای مهم در تقویم مسلمانان است که بر اساس روایات به دعا و عبادت اختصاص داده شده است

 فضیلت شب عرفه
سیدبن‌طاووس رحمه‌الله در اقبال می‌گوید: پیامبر فرمود: در شب عرفه هر دعای خیری برآورده می‌شود؛ و اجر کسی که در این شب به طاعت خدا بپردازد، صد و هفتاد سال [عبادت] است. و این شب، شب مناجات است و خدا توبه توبه‌کننده را می‌پذیرد.

 دعای شب عرفه: اللَّهُمَّ يَا شَاهِدَ كُلِّ نَجْوَى وَ مَوْضِعَ كُلِّ شَكْوَى‏ ...

فضیلت روز عرفه:
سیدبن‌طاووس رحمه‌الله در اقبال می گوید: این روز از بهترین روزهای عید بندگان است اگر چه نام آن به عنوان عید [مشهور] نشده اما روزی سعید و نیک است که خداوند بندگانش را در آن به حمد و ستایش خود دعوت نموده است

 اعمال روز عرفه:

١. غسل روز عرفه؛

٢. زیارت امام حسین علیه‌السلام؛

٣. گرفتن روزه؛ مشروط به آنکه باعث ضعف در خواندن دعا نشود. که در این صورت، بهتر است روزه نگیرد و به دعا بپردازد.

۴. نماز روز عرفه. از امام صادق علیه‌السلام روایت شده است هرکه در روز عرفه قبل از اینکه برای دعا خارج شود، دو رکعت نماز در فضای باز و زیر آسمان بخواند، و به گناهانش در محضر پروردگار اعتراف کند، و به اشتباهاتش اقرار نماید، به هر آنچه وقوف‌کنندگان در عرفه بدان دست میابند، مثل رستگاری و آمرزش گناهانِ پیشین و پسین، ‌نایل خواهد آمد.

۵. نماز دیگری نیز در این روز وارد شده است، که ترتیب آن بدین گونه است: دوازده رکعت؛ در هر رکعت، حمد و آیت‌الکرسی و قل‌هوالله‌احد یک بار. بعد از نماز هرمقدار می‌تواند قرآن بخواند. بعد این دعا را بخواند:‌ سُبْحَانَ مَنْ لَبِسَ الْعِزَّ وَ فَازَ بِهِ سُبْحَانَ مَنْ تَعَطَّفَ بِالْحِلْمِ وَ تَكَرَّمَ بِهِ سُبْحَانَ مَنْ أَحْصى‏ كُلَّ شَيْ‏ءٍ وَ عَلِمَ بِهِ سُبْحَانَ مَنْ لَا يَنْبَغِي أَنْ يُسَبَّحَ سِوَاهُ سُبْحَانَ ذِي الْعِزِّ وَ الْقُدْرَةِ سُبْحَانَ الْعَظِيمِ الْأَعْظَمِ أَسْأَلُكَ يَا رَبِّ بِمَعَاقِدِ الْعِزِّ مِنْ عَرْشِكَ وَ بِاسْمِكَ الْعَظِيمِ الْأَعْظَمِ وَ أَسْأَلُكَ بِالْمُسْتَجَابِ مِنْ دُعَائِكَ وَ بِنُورِ وَجْهِكَ أَنْ تُصَلِّيَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ تَدْعُو بِمَا أَحْبَبْتَ.

۶. خواندن دعای امام حسین علیه‌السلام در روز عرفه؛

٧. خواندن دعای چهل‌وهفتم صحیفه سجادیه.

آخرین مطالب

نمایه‌ها

فیلم ها